گزارش


03.jpg
دوشنبه, 26 تیر 1396
57515148.jpg
دوشنبه, 26 تیر 1396
82350938-71256605.jpg
دوشنبه, 29 خرداد 1396
290220_195.jpg
پنجشنبه, 07 ارديبهشت 1396
235d7d3c47ff36a00fd76f8cae806796.jpg
سه شنبه, 05 ارديبهشت 1396
82373576-71300121.jpg
سه شنبه, 15 فروردين 1396
82372082-71297188.jpg
دوشنبه, 14 فروردين 1396
635655285636555506.jpg
سه شنبه, 07 دی 1395
48066.jpg
سه شنبه, 30 آذر 1395
47586.jpg
دوشنبه, 15 آذر 1395
47582.jpg
دوشنبه, 15 آذر 1395
47312.jpg
شنبه, 29 آبان 1395
82308001-71172467.jpg
سه شنبه, 25 آبان 1395
45093.jpg
دوشنبه, 24 آبان 1395
82297529-71151125.jpg
دوشنبه, 17 آبان 1395
82291095-71138253.jpg
چهارشنبه, 12 آبان 1395
44553.jpg
دوشنبه, 03 آبان 1395
44439.jpg
يكشنبه, 25 مهر 1395
44266.jpg
دوشنبه, 19 مهر 1395
44160.jpg
يكشنبه, 18 مهر 1395
 
انتشار :پنجشنبه ، 7 خرداد 1394 ، 13:21
چاپپست الكترونيكي
به طور میانگین روزانه 60 نفر در حوادث جاده ای سالهای 84 تا 92 جان باخته اند ؛
روزمرگی مرگ در جاده ها
امتیاز کاربران: / 0
ضعیفبهترین 
آمار بالای تلفات تصادف جاده ای در ایران نگران کننده است.   /  
گزارش

 

 

در حالی که در کشورهای پیشرفته با وجود آمار بالای خودروهای فعال در جاده‌هایشان حتی به هزار نفر در سال نیز نمی‌رسد نشان از آن دارد که برای بهبود وضعیت جاده‌های ایران باید چندین عامل مختلف را در کنار یکدیگر جمع کرد. هر چند طرح استانداردسازی جاده‌های ایران از سال‌ها پیش آغاز شده و همچنان با تکمیل و آغاز به کار آزادراه‌ها و بزرگراه‌های استاندارد ادامه دارد و در کنار آن سازمان راهداری نیز با همکاری پلیس راهور تلاش کرده وضعیت نظارتی بر جاده‌ها را با افزایش دوربین‌های موجود برای ثبت تخلفات بالا ببرد اما همچنان نقش رانندگان ایرانی به عنوان اصلی ترین عامل در تصادفات و تلفات جاده ای ایران شناخته می‌شود.


طبق اعلام کمیسیون ایمنی راه‌ها عدم توجه به جلو عامل ۳۶ درصد از تصادفات و تلفات جاده‌ای کشور بوده و پس از آن تخطی از سرعت مطمئن و همچنین انحراف به چپ دو عامل اصلی دیگر در این حوزه شناخته می‌شود. با توجه به این عوامل می‌توان به این نتیجه رسید که در کنار بهبود وضعیت فنی و ایمنی جاده‌های کشور شاید بالا بردن اهرم‌های نظارتی از یک سو و تغییر فرهنگ رانندگی در ایران از سوی دیگر اصلی‌ترین حلقه‌های گمشده برای کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای ایران باشد.

بر مبنای قوانین بالادستی نظام باید دولت‌ها و تمام سازمان‌های ذیربط با یک برنامه ریزی همه جانبه آمار تلفات جاده‌ای در ایران را به شکل متمادی و دائمی به سمت کاهش ببرند. در طول سال‌های گذشته با برنامه ریزی‌های انجام شده روند تصادفات جاده‌ای در ایران رو به کاهش گذاشته و از سال ۱۳۸۴ منفی شده است.با این وجود هنوز در آمار سالانه بیشتر از ۱۳ هزار ایرانی به دلیل مشکلات رانندگی بحث ایمنی و فنی ماشین‌ها و جاده‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

 

آمار هایی از تلفات جاده ای تعداد تلفات ناشی از حوادث رانندگی طی سال های 1384 تا 1392 به میزان 9 هزار و 761 نفر کاهش داشته است؛ تعداد تلفات ناشی از حوادث رانندگی کشور در سال 1384 برابر با 27 هزار و 755 نفر بوده است، با کاهش 0.7 درصدی در سال 85 به 27 هزار و 567 نفر رسید اما در سال 86 با نزول 16.9 درصدی تعداد تلفات به 22 هزار و 918 نفر کاهش یافت که قابل توجه است.

گفتنی است این روند کاهشی در سال 87 با رشد 1.9 درصدی به 23 هزار و 362 کشته افزایش یافت. و مجددا در سال بعد با 1.7 درصد کاهش، به 22 هزار و 974 کشته رسید. اما در سال 89 نه تنها روند افزایشی قطع شد بلکه تعداد تلفات از میزان مذکور به 20 هزار و 573 نفر با 10.5 درصد ریزش روبرو بوده است.

لازم به ذکر است طبق اطلاعات مندرج در سایت سازمان پزشکی قانونی، تعداد تلفات ناشی از حوادث رانندگی در سال 89، عدد 23 هزار و 249 نفر اعلام شده است اما در گزارش دیگری 20 هزار و 579 کشته اعلام شده که شاید ناشی از تلفات درون شهری یا موارد دیگری مانند آن باشد.در مجموع، با احتساب 20 هزار و 68 کشته در سال 90 و مقایسه آن با 23 هزار و 249 کشته سال قبل از آن ما با کاهش 13.7 درصدی روبرو بوده ایم اما با در نظر گرفتن 20 هزار و 579 متوفی تنها حدود 2.5 درصد کاهش داشته ایم.همچنین، در سال 91 بالاخره تعداد تلفات رانندگی کشور به زیر 20 هزار نفر و با کاهش 4.9 درصدی تعداد کشته ها از سوی پزشکی قانونی 19 هزار و 89 نفر اعلام شد.

 

 

در نهایت، با روی کار آمدن دولت یازدهم و حساسیت موضوع تلفات جاده ای با همکاری سازمان های ذیربط از جمله سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، پلیس راهور و سایر نهادها، با توجه به کاهش سرعت مطمئنه و سخت گیری در نحوه تردد، آمار تلفات رانندگی در پایان سال 92 با کاهش 5.7 درصدی به 17 هزار و 994 نفر رسید.
نوروز های خونین تصادف جاده ای در ایام نوروز در ایران تلفات بالایی دارد.

به طور مثال در طول 21 روز اجرای طرح نوروزی راهور در سال 92 نیز 1227 نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده‌اند که از این تعداد 137 تن در محورهای استان فارس کشته شدند و پس از آن خوزستان با 94 کشته و خراسان رضوی و تهران با 92 کشته در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

بررسی شمار کشته‌شدگان حوادث رانندگی در ایام نوروز نشان می‌دهد که چهار استان فارس، خراسان رضوی، تهران و خوزستان دارای بیشترین قربانیان حوادث رانندگی هستند.

در طول چهار نوروز گذشته، استان‌های فارس، خراسان رضوی، تهران و خوزستان دارای بیشترین قربانیان حوادث رانندگی بوده‌اند، بطوری که طی اجرای طرح نوروزی در سال 90 تا 93 در استان‌های مذکور به ترتیب 422، 361، 361 و 353 تن به علت حوادث رانندگی جان خود را از دست داده‌اند.

بر اساس آماری که سازمان پزشکی قانونی در اختیار خبرنگار ایسنا قرار داده است، در مدت اجرای 20 روزه طرح نوروزی پلیس راهور در سال 90، 1318 تن در تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده‌اند، در این سال استان خوزستان با 119 مورد فوتی بیشترین کشته شدگان حوادث رانندگی در ایام نوروز را به خود اختصاص داد و پس از آن نیز استان‌های خراسان‌رضوی، تهران و فارس به ترتیب با 101، 101 و 96 مورد فوتی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

 

نمودار استان هایی که بیشترین تصادف نوروزی را داشتند در مدت مشابه سال 91 این آمار به عدد 1141 جان‌باخته رسیده است و اینبار دو استان خراسان رضوی و تهران هرکدام با 97 مورد فوتی بیشترین کشته شدگان حوادث رانندگی در ایام نوروز را به خود اختصاص دادند و پس از آن استان فارس با 96 مورد و استان خوزستان نیز با 86 مورد فوتی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

در طول 21 روز اجرای طرح نوروزی راهور در سال 92 نیز 1227 نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده‌اند که از این تعداد 137 تن در محورهای استان فارس کشته شدند و پس از آن خوزستان با 94 کشته و خراسان رضوی و تهران با 92 کشته در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

 

در سال 93 نیز در طول مدت 20 روز از اجرای طرح نوروزی، 1084 نفر جان خود را از دست دادند، از میان این 1084 نفر، 94 تن در محورهای خوزستان، 93 تن در محورهای فارس، 71 تن در محورهای خراسان رضوی و 71 تن دیگر نیز در محورهای استان تهران جان خود را از دست داده‌اند. عمده این حواث نیز آنطور که سرهنگ نادر رحمانی، سرپرست مرکز فرماندهی و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا گفته، منجر به واژگونی شده است.

 

 

 

 

وی در توضیح بیشتر این موضوع ادامه می‌دهد:‌ متاسفانه در سال‌های اخیر واژگونی خودروهای سواری به ویژه در ایام تعطیلات نوروزی افزایش داشته است. از جمله مواردی که منجر به واژگونی خودروها می‌شود، خستگی و خواب آلودگی راننده است، که در این خصوص تنها کافی است راننده قبل از حرکت خواب کافی داشته و در طول مسیر سفر نیز با توقف در حاشیه امن جاده مدتی را استراحت کند.

 

رحمانی، سرعت غیرمجاز و سبقت غیرمجاز را نیز دو علت عمده دیگر این حوادث می‌داند و معتقد است: چهار استان مذکور از استان‌های نسبتا پهناور کشورمان نیز محسوب می‌شوند و علاوه بر جمعیت بالا عامل دیگری که باعث بروز تصادف در این محورها شده است، خلوتی جاده‌هاست متاسفانه برخی رانندگان گمان می‌کنند که با خلوت بودن جاده می‌توانند با سرعتی بیش از حد مجاز رانندگی کنند که نتیجه آن بروز چنین حوادثی است.

 

وی می‌گوید: بنابران توصیه من به رانندگان این است که از انجام حرکات نمایشی با خودرو، سرعت و سبقت غیرمجاز و … جدا پرهیز کنند و ضمن اینکه باید کمربند ایمنی خود را بسته و دیگر سرنشینان را نیز مجبور به بستن کمربند ایمنی کنند و حتما قبل از حرکت خواب کافی داشته باشند.


مرگ و میر در تصادف های جاده ای ایران در خط قرمز با وجودی که رئیس پلیس کشور می گوید میزان مرگ و میر در جاده های ایران، کمتر از میانگین جهانی است آمار نهادهای بین المللی از جمله سازمان بهداشت جهانی، حرف دیگری دارد.

آمار منتشر شده توسط WHO نشان می دهد ایران جزء کشورهای منطقه قرمز خطرناک در رانندگی جاده ای است و همچنان جزء 5 کشور اول دارای جاده های مرگبار، توصیف می شود.دلیل این تفاوت کجاست؟ به نظر می رسد، دلیل اصلی در نحوه آمارگیری است، همان بحث شیرین ریاضی. دلیل این اختلاف نیز، تفاوت نهادهای کشوری و بین المللی در موضوع نگاه کردن به ماجرای آمار تلفات جاده ای است.

رئیس پلیس ایران ترجیح می دهد از معیارهای “نسبت تصادف به وسیله وسایط نقلیه” و “نسبت تلفات جانی به تعداد تصادف” برای توصیف آمار کشتار جاده ها استفاده کند. به گفته اسماعیل احمدی مقدم، نسبت تلفات تصادفات به وسایل نقلیه، 7.3 است که در سال 92 زیر 6.5 می رسد.

رئیس پلیس ایران، وضعیت کشور در میان سایر کشورها و قاره های جهان اینطور رتبه بندی می کند: “نرخ جانباختگان در سال 2011 در آسیا 10.9 در جهان 7.5 و در اروپا 2.7 است. ما اکنون از آسیا و جهان وضع مناسبی داریم. اما اروپا نه. دلیل هم نسبت وسیله نقلیه به جمعیت است؛ در ایران این نسبت یک به سه است، اما در اروپا دو به سه است. و همین باعث شده نرخ ما بالا باشد.

اگر نسبت دو به سه بود نرخ کشته های ما 3.5 بود.»او همچنین از معیار “میزان تلفات جانی نسبت به تعداد تصادفات” استفاده می کند و از بهبود این شاخص، خبر می هد: “این نسبت در حال حاضر یک به 14 است، اما قبلا یک به 9 بوده است.»با وجود استفاده احمدی مقدم از این معیار در تعیین میزان تلفات جاده ای، سازمان بهداشت جهانی سالهاست برای توصیف وضعیت ایمن یا خطرناک بودن جاده ها در کشورهای مختلف جهان از شاخص “تعداد کشته شدگان تصادفات” و “تعداد کشته شدگان جاده ای نسبت به هر 100 هزار نفر جمعیت” استفاده می کند.

یعنی شاخص های مشخص و قابل احصایی که به نظر می رسد با این معیارها، توصیف وضعیت امن بودن جاده های کشور، با معیارهای رئیس پلیس، چندان تطیبق نمی یابد.آمار سازمان بهداشت جهانی در فاصله 21 مارس 2010 تا 20 مارس 2011 میلادی می گوید ایران در گروه کشورهای دارای جاده های خطرناک (وضعیت قرمز) قرار دارد. کشور نیئو، با عدد 68.3 کشته به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت، خطرناک ترین جاده های جهان را دارد.

پس از آن، جمهوری دومینیکن با عدد 41.7 دارای خطرناک ترین جاده هاست و تایلند نیز با داشتن نسبت 38.1 کشته به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت، سومین کشور است. ونزوئلا نیز با داشتن عدد 37.2 در ردیف پرکشتار ترین جاده هاست. پس از این کشورهاست که ایران با داشتن نسبت فراوانی 34.1 نفر مرگ و میر به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت، در ردیف کشورهای دارای خطرناکترین جاده ها قرار می گیرد. این آمار همچنین می گوید میانگین جهانی کشته شدگان جاده ای به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت، اندکی بیش از 20 نفر است.

یعنی ایران در بازه زمانی مشخص شده، حدود یک و نیم برابر بیشتر از میانگین جهانی، تلفات جاده ای دارد.
موقعیت ایران در بین کشورهای خاورمیانه اهمیت این آمار در این است که تفاوت بین کشور ردیف اول و دوم را با یک جمع جبری ساده، دریابیم.

در بازه زمانی مورد اشاره گزارش سازمان ملل متحد، 15262 نفر است، یعنی به ازای هر روز، کشور ایران، نزدیک به 42 نفر بیشتر از عراق، در جاده ها، کشته داده است.وضعیت ایران، البته در بین کشورهای آسیایی و جهانی نیز چندان بهتر از وضعیت کشورمان در بین سایر کشورهای همجوار و خاورمیانه نیست.

گزارش سازمان بهداشت جهانی می گوید بین میزان تصادفات جاده ای و سطح درآمد ملی، رابطه معکوسی وجود دارد.این گزارش می افزاید: در سال 2010، کشورهای با درآمد کم یا متوسط دارای نرخ مرگ و میر بالاتر (18.3 و 20.1 نفر در صدهزار نفر جمعیت) جاده ای در مقایسه با کشورهای با درآمد بالا (8.7 مرگ در صدهزار نفر) بودند. قاره آفریقا دارای بالاترین میزان مرگ و میر جاده و ترافیک، به میزان 24.1 در ازای هر 100 هزار نفر جمعیت بود. در حالی که قاره اروپا دارای پایین ترین میزان مرگ و میر جاده ای یعنی 10.3 نفر به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت بوده است.با این حساب، جاده های ایران، هنوز ناامن است، هر چند اگر با معیار “تصادف/تعداد خودرو” سنجیده شود، حداقل حس ناامنی سراغ مسافرانی نمی آید که بنا به آمار جهانی، بیش از سایر مردم در جاده های می میرند.

 

۱) پایدار نیوز ، نظراتی را که حاوی توهین، هتاکی و افترا باشد را منتشر نخواهد کرد .
۲) از انتشار نظراتی که فاقد محتوا بوده و صرفا انعکاس واکنشهای احساسی باشد جلوگیری خواهد شد .
۳) لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید .
۴) لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید .
۵) در صورت وارد کردن ایمیل خود ، پس از تعیین تکلیف نظر موضوع به اطلاع شما خواهد رسید .

نام (اجباری)

آدرس پست الکترونیکی (اجباری است اما نمایش داده نمی‌شود)

 
.

تبلیغات



http://entekhab.ir/files/adv//4955_390.gif

http://mobarezan.ir/images/120x600.jpg

http://entekhab.ir/files/adv//6179_365.gif

http://cdn.tabnak.ir/files/adv/17476_792.gif

http://media.farsnews.com/Uploaded/Files/Documents/1396/04/24/13960424001448_Test.gif