گزارش


03.jpg
دوشنبه, 26 تیر 1396
57515148.jpg
دوشنبه, 26 تیر 1396
82350938-71256605.jpg
دوشنبه, 29 خرداد 1396
290220_195.jpg
پنجشنبه, 07 ارديبهشت 1396
235d7d3c47ff36a00fd76f8cae806796.jpg
سه شنبه, 05 ارديبهشت 1396
82373576-71300121.jpg
سه شنبه, 15 فروردين 1396
82372082-71297188.jpg
دوشنبه, 14 فروردين 1396
635655285636555506.jpg
سه شنبه, 07 دی 1395
48066.jpg
سه شنبه, 30 آذر 1395
47586.jpg
دوشنبه, 15 آذر 1395
47582.jpg
دوشنبه, 15 آذر 1395
47312.jpg
شنبه, 29 آبان 1395
82308001-71172467.jpg
سه شنبه, 25 آبان 1395
45093.jpg
دوشنبه, 24 آبان 1395
82297529-71151125.jpg
دوشنبه, 17 آبان 1395
82291095-71138253.jpg
چهارشنبه, 12 آبان 1395
44553.jpg
دوشنبه, 03 آبان 1395
44439.jpg
يكشنبه, 25 مهر 1395
44266.jpg
دوشنبه, 19 مهر 1395
44160.jpg
يكشنبه, 18 مهر 1395
 
انتشار :پنجشنبه ، 7 ارديبهشت 1396 ، 11:47
چاپپست الكترونيكي
گزارش از بازار غیرقانونی قلیان در فضای مجازی
فست‌دودها می‌تازند
امتیاز کاربران: / 0
ضعیفبهترین 
همه چیز از یک گفت‌وگوی خودمانی شروع شد، پرسیدیم مگر می‌شود در فضای مجازی هم قلیان سرو کنند؟ بعد کلی سایت و صفحه و گروه و کانال پیدا کردیم که در آن از طریق فضای مجازی، ثبت سفارش می‌گیرند و بعد قلیان را به منزل یا محل کار مشتری می‌فرستند. اسمش را هم گذاشته‌اند قهوه‌خانه مجازی، یا به قول خودشان «فست‌دود». بدون هیچ مزاحمتی در فضای مجازی جولان می‌دهند و مشتری جذب می‌کنند./
گزارش
نتیجه تصویری برای قلیان

به یکی از آنها زنگ می‌زنیم و می‌خواهیم دو قلیان چاق شده با پیک برایمان بفرستد. می‌گوید برای سفارش‌های کمتر از پنج قلیان، اصلا صرف نمی‌کند که قلیان بفرستیم، چون به قول خودش، زیر دو سفارش، اصلا به رفت و آمدش نمی‌ارزد.

وارد سایت دیگری می‌شویم که ادمینش حاضر است دو قلیان چاق شده به محل کارمان بفرستد. می‌گوید «کام‌دهی»اش را تضمین می‌کنم، فقط باید بابت هر قلیان، 50 هزار تومان هم به عنوان ضمانت پرداخت کنید. مظنه را که می‌پرسیم، می‌گوید ارسال هر قلیان حدود ده هزار تومان هزینه دارد و با احتساب 50 هزار تومان ضمانت برای هر قلیان، باید 120 هزار تومان پرداخت کنید. البته بعد از پس دادن قلیان ها، دوباره صد هزار تومان مبلغ ضمانت، به مشتری پس داده می‌شود.

کمی که بیشتر جست‌وجو می‌کنیم، می‌بینیم بین خود فست‌دودی‌ها هم رقابت زیرپوستی جریان دارد، طوری که هر کسی سعی می‌کند هزینه سرو قلیان را پایین بیاورد تا مشتری ثابت داشته باشد. حتی یکی از آنها که در صفحه اینستاگرام هم کلی دنبال‌کننده دارد، می‌گوید همراه با قلیان، تخمه و آجیل هم برایمان می‌فرستد.

فست‌دودها فقط هم در تهران کار نمی‌کنند، یکی از همین قهوه‌خانه‌های مجازی در اردبیل، برای خودش
برو و بیایی دارد. «ارائه انواع قلیان‌های میوه‌ای و عصرانه» شعار این فست‌دود مجازی است. می‌پرسیم مگر قلیان هم عصرانه و صبحانه دارد؟ می‌گوید: قلیان‌های صبحانه، سبک است، اما قلیان‌های عصرانه، گیرایی بیشتری دارد که سرو آن در تخصص ماست.

فست‌دود دیگری در بابلسر، هم در فضای مجازی و هم در فضای غیرمجازی فعال است. به قول مسئولش، این قهوه‌خانه، به همین خاطر دوگانه‌سوز است و برای مشتریان ویژه، بدون حساب کردن هزینه پیک، قلیان را به منزل یا محل کار مشتری می‌فرستد.

بازار داغ قلیان؛ از لبی و شیلنگ تا سفری و برقی!

وقتی فست‌دودها را در شهرهای مختلف جست‌وجو می‌کردیم، به اطلاعات جالبی از بازار مکاره قلیان در فضای مجازی رسیدیم که شنیدنش خالی از لطف نیست، طوری که حتی به این نتیجه رسیدیم بازار فروش ادوات قلیان، خیلی پررونق‌تر از سرو قلیان است.

یکی از فروشنده‌ها در فضای مجازی، فقط شیلنگ قلیان می‌فروشد. شیلنگ یک بار مصرف قلیان را به شرطی که خریدار به شکل عمده خرید کند هر عدد را 800 تومان می‌فروشد؛ اما قیمت خرده‌فروشی هر شیلنگ 3500 تومان است. او هیچ علاقه‌ای به سرو قلیان در فضای مجازی ندارد، چون خودش می‌گوید نمی‌خواهد وارد کاری شود که هم دردسرش زیاد است و هم سودش به پای فروش قلیان و تجهیزات آن نمی‌رسد.

فروشنده دیگری فقط لبی (یا لب‌گیر) قلیان می‌فروشد؛ وسیله‌ای که به سر شیلنگ قلیان وصل می‌شود تا به گفته خودش، استفاده از قلیان، بهداشتی تر شود. لبی‌های عربی، بلندتر و گران‌تر از نمونه‌های ژله‌ای و کوچک هستند. خرید 500 لبی عربی قلیان در فضای مجازی، 800 هزار تومان آب می‌خورد که البته این نرخ عمده‌فروشی است.

خرید یک کارتن 1728 عددی لب‌گیر فیلتردار قلیان هم از فروشنده‌های فضای مجازی، حدود 311 هزار تومان هزینه دارد. خرید خود قلیان هم نرخ‌های متفاوتی در فضای مجازی دارد. با توجه به کنده‌کاری قلیان، جنسش و برند آن، نرخ‌های متفاوتی وجود دارد. خرید یکی از معروف‌ترین برندهای قلیان در ایران که استفاده از آن خیلی متداول است، اما گران‌ترین نوع قلیان نیست، حدود 200 هزار تومان آب می‌خورد.

قلیان‌های گران‌تر، یا کنده‌کاری دارند و یا جنسشان ویژه است. یکی از فروشنده‌های قلیان در فضای مجازی، می‌گوید می‌تواند 30 قلیان تنه برنج را به قیمت 15 میلیون تومان به ما بفروشد.

با رشد فناوری، قلیان فروش‌ها هم به‌روز شده‌اند. الان یک قلیان دیجیتال، یعنی قلیانی که نیاز به زغال و تنباکو ندارد و با برق کار می‌کند، حدود 320 هزار تومان هزینه دارد.

حتی فروشنده‌ها برای کسانی که دنبال یک قلیان جمع و جور و کوچک هستند هم راه‌حل ابداعی ارائه کرده‌اند. فروشنده دیگری در فضای مجازی، فقط از این نوع قلیان‌ها می‌فروشد. قیمت را که می‌پرسیم، می‌گوید قیمت این قلیان‌های جیبی 35 هزار تومان است و بیشتر از یک خودکار هم جا نمی‌گیرد. یک ساعت باید شارژ برقی شود و زغال و تنباکو هم نمی‌خواهد.

البته قلیان‌های سفری با قیمت ده هزار تومان هم در فضای مجازی پیدا می‌شود که جنس تنه قلیان معمولا از همان جنس پلاستیکی است که در سرنگ آمپول‌ها استفاده می‌شود.

در این بازار پررقابت و پرمشتری، عده‌ای هم پیدا می‌شوند که حاضرند جواز قدیمی قهوه‌خانه‌شان را بفروشند، چون دیگر به مجوزهای جدید قهوه‌خانه، اجازه سرو قلیان نمی‌دهند. با یکی از این افراد که تماس می‌گیریم، می‌گوید حاضر است در قبال مبلغ صد میلیون تومان، مجوز را کلا واگذار کند یا با گرفتن 20 میلیون پول پیش و سه میلیون اجاره ماهانه، جواز را به مدت یک سال به ما اجاره بدهد.

تبلیغ قلیان در فضای مجازی و غیرمجازی، جرم است

شاید اگر از خود فروشنده‌های قلیان یا سروکننده‌های آن بپرسید، خودشان هم ندانند که با تبلیغ در فضای مجازی در حال ارتکاب جرم هستند. غلامرضا حیدری، رئیس مرکز تحقیقات کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با جام‌جم تاکید می‌کند که طبق ماده3 قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات، هرگونه تبلیغ، تشویق و ترغیب به مصرف دخانیات جرم است و باید با متخلف برخورد شود.

به گفته حیدری، مفاد این قانون هم در فضای واقعی و هم در فضای مجازی، مشروعیت دارد و طبق قانون، این‌گونه تبلیغات و بازاریابی برای سرو و فروش قلیان، جرم واضح است.

دکتر حسن آذری‌پور، عضو کمیته کشوری کنترل مصرف دخانی وزارت بهداشت هم در گفت‌وگو با جام‌جم بر این مساله تاکید می‌کند و می‌گوید: تا وقتی اجماع ملی به وجود نیاید و همه سازمان‌ها با همکاری و مشارکت همدیگر برای رفع این بحران تلاش نکنند، تبلیغات مصرف دخانیات در فضای مجازی و غیرمجازی متوقف نخواهد شد.

آذری‌پور عقیده دارد برای برخورد با تبلیغ دخانیات در فضای مجازی، نیاز به تدوین قوانین جدید نداریم، بلکه فقط باید بین سازمان‌های مسئول، هماهنگی بیشتری ایجاد شود.

نباید از خاطر برد که حدود ده سال از تصویب قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات می‌گذرد، اما پس از گذشت یک دهه، در جایگاهی قرار گرفته‌ایم که نه‌تنها سودجویان به اجرای این قانون وقعی نمی‌نهند، بلکه دامنه تبلیغاتشان هم روز به روز بیشتر از قبل می‌شود.

گزارش از جام جم : امین جلالوند - جامعه

 

۱) پایدار نیوز ، نظراتی را که حاوی توهین، هتاکی و افترا باشد را منتشر نخواهد کرد .
۲) از انتشار نظراتی که فاقد محتوا بوده و صرفا انعکاس واکنشهای احساسی باشد جلوگیری خواهد شد .
۳) لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید .
۴) لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید .
۵) در صورت وارد کردن ایمیل خود ، پس از تعیین تکلیف نظر موضوع به اطلاع شما خواهد رسید .

نام (اجباری)

آدرس پست الکترونیکی (اجباری است اما نمایش داده نمی‌شود)

 
.

تبلیغات



http://entekhab.ir/files/adv//4955_390.gif

http://mobarezan.ir/images/120x600.jpg

http://entekhab.ir/files/adv//6179_365.gif

http://cdn.tabnak.ir/files/adv/17476_792.gif

http://media.farsnews.com/Uploaded/Files/Documents/1396/04/24/13960424001448_Test.gif